Unijní soud rozhodl, že letecké společnosti musejí při stávce pilotů odškodnit cestující

Letecké společnosti mají podle Soudního dvora EU povinnost odškodnit cestující za zrušení či velké zpoždění letu v případě, že je způsobila stávka personálu.

Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie, podle jehož verdiktu není zejména stávka za lepší platové podmínky žádnou mimořádnou okolností, při které by aerolinky pasažéry odškodňovat nemusely.

Nejvyšší orgán unijní justice se na žádost švédského soudu zabýval sporem mezi cestujícím a leteckou společností SAS. Skandinávské aerolinky předloni zrušily řadu letů kvůli stávce pilotů v Dánsku, Švédsku a Norsku, aniž klientům vyplatily odškodné.

Spotřebitelská organizace Airhelp zastupující pasažéra v žalobě uvedla, že na základě unijní směrnice o právech cestujících má být odškodněn. Aerolinky naproti tomu tvrdily, že stávku nemohly ovlivnit, proto náhradu vyplácet nemusejí.

Soud v Lucemburku dal nyní za pravdu cestujícímu. Stávka je podle unijních soudců součástí kolektivního vyjednávání o mzdách. Proto „musí být vnímána jako událost spojená s běžným vykonáváním aktivit zaměstnavatele“ a nelze ji brát jako mimořádnou a neovlivnitelnou událost. Letecké společnosti navíc mají čas se na stávku připravit, pokud je vyhlášena nějakou dobu předem v souladu se zákonem, konstatoval soud.

Soudci se verdiktem rozešli s názorem svého generálního advokáta, který minulý týden konstatoval, že stávka může být důvodem pro nevyplacení odškodného.

(Zdroj: https://www.ttg.cz/unijni-soud-rozhodl-ze-letecke-spolecnosti-museji-pri-stavce-pilotu-odskodnit-cestujici/